Z raportu firmy Deloitte „Property Index 2017” o rynkach deweloperskich i mieszkaniowych w Europie wynika, że 15,3% gospodarstw domowych w Polsce korzysta z mieszkania na wynajem. Odnotowano w tym obszarze wzrost w stosunku do lat ubiegłych, a w związku z faktem, że coraz więcej ludzi decyduje się lub jest zmuszonych sytuacją ekonomiczną do wynajęcia mieszkania, bardzo ważne stają się stosunki między najemcą mieszkania, a wynajmującym, czyli właścicielem. Co zrobić, by relacja była dobra i satysfakcjonująca dla obu stron?
Jak budować zaufanie między wynajmującym a najemcą?
Budowanie zaufania między stronami zaczyna się od zamieszczenia przez wynajmującego w internecie zdjęć mieszkania adekwatnych do tego, jak wygląda ono w rzeczywistości po to, by potencjalny najemca nie doznał rozczarowania. Od momentu pojawienia się oferty wynajmujący, by budować swoją wiarygodność, powinien być dostępny pod telefonem i na bieżąco umawiać spotkania. Jeśli z jakiegoś powodu nie jest to możliwe, dobrze, aby skorzystał z usług profesjonalnego pośrednika nieruchomości, który w jego imieniu zaprezentuje mieszkanie wszystkim chętnym. Wynajem nieruchomości w bardzo popularnej lokalizacji może czasami przypominać casting, do którego najemca powinien dobrze się przygotować. Odpowiedni strój oraz gotowość do udzielania odpowiedzi na osobiste pytania sprawią, że w oczach wynajmującego nabierze wiarygodności i jego szanse na zawarcie umowy wzrosną.
Umowa najmu – sposób na uniknięcie konfliktów
Podpisanie umowy najmu lokalu mieszkalnego jest korzystne dla obu stron, ponieważ zostają w niej określone: obowiązki, wysokości rozliczeń i sposób ich zapłaty oraz warunki wypowiedzenia. Załącznikiem do umowy powinien być protokół odbioru lokalu po to, by strony potwierdziły zapoznanie się ze stanem technicznym mieszkania oraz odczytami liczników, na podstawie których będą dokonywane rozliczenia za media. Do umowy wynajmujący i najemca powinni sięgać w każdej sytuacji, która budzi wątpliwości co do praw i obowiązków, by uniknąć nieporozumień i konfliktów.
Życzliwe podejście daje spokój w inwestowaniu w nieruchomości
W budowaniu dobrych stosunków między wynajmującym a najemcą kluczowa powinna być życzliwość. Warto przed podpisaniem umowy porozmawiać i ustalić wzajemne oczekiwania i zobowiązania przede wszystkim te w zakresie napraw i wymian eksploatacyjnych w mieszkaniu.
W razie wątpliwości warto sięgnąć do Kodeksu Cywilnego, art. 662 § 2 i 3 oraz art. 664. Nie ulega wątpliwości, że najemca powinien podchodzić z szacunkiem do sprzętów i mebli znajdujących się w lokalu, dbać o nie przez cały okres najmu oraz drobne nakłady finansowe – na przykład związane z wymianą żarówki, czy perlatora w baterii. Wynajmujący ma prawo wpisać do umowy wysokość kaucji, którą najemca ma wpłacić w dniu przekazania kluczy. Są to pieniądze, które można przeznaczyć na pokrycie ewentualnych szkód powstałych z winy najemcy oraz na malowanie. Uwaga, wielu użytkujących lokal nie płaci za ostatni miesiąc najmu i w ten sposób rozlicza się z kaucji. Jest to praktyka niezgodna z przepisami, sprawy finansowe można uporządkować dopiero po zakończeniu umowy, z chwilą zdawania lokalu. Wynajmujący, który dba o swoje dobre stosunki z najemcą powinien uwzględnić budżecie utrzymanie mieszkania w dobrym stanie technicznym przez cały okres trwania umowy i szybko reagować na wszystkie zgłaszane usterki i problemy.
Początki relacji wynikającej z wynajmu mieszkania mogą być dla obu stron mało komfortowe, jednak dzięki rozmowie, wzajemnej życzliwości i dobrych zapisach w umowie można z powodzeniem i bez nerwów użytkować lokal oraz czerpać z wynajęcia go korzyści finansowe.
Przeczytaj też: Jak właściciel może się bronić przed intruzem w wynajmowanym mieszkaniu?